Wednesday, August 18, 2010

Hanya untuk renungan


’’sesungguhnya Allah membentangkan tangan rahmatNya pada waktu malam supaya bertaubat orang yang telah berdosa pada siang hari. Juga menghulurkan tangan kemurahanNya pada waktu siang, supaya bertaubat orang yang berdoa pada malam hari. Keadaan itu terus menerus menjelang matahari terbit dari barat’’. (Riwayat Muslim)


Kedudukan manusia berbeza dengan malaikat yang penuh dengan kesucian dan kemuliaan dengan tabiatnya yang selalu patuh dan taat kepada tuhan. Tetapi juga hakikat manusia berlainan dengan iblis yang statusnya durhaka selama-lamanya. Manusia berada di antara keduanya, yang kadang-kala dapat mencapai kemuliaan dan kesucian kadang-kala pula terjerumus ke dalam lembah kehinaan dan kedurhakaan bila berkawan dengan iblis.


Tiga faktor utama yang menyebabkan seseorang itu melakukan kesalahan atau dosa. Pertama, watak yang lemah (dhaif) untuk melawan godaan syaitan, kecuali mereka yang ikhlas dengan agama. Kedua, kecenderungan (naluri) manusia merasakan kesenangan, sehingga kadang-kadang keinginan dan hawa nafsu mengalahkan pertimbangan akal. Ketiga, manusia selalu terkepung oleh keadaan yang dapat membawanya kepada pelanggaran undang-undang ilahi, dalam keadaan mana syaitan memainkan peranan aktif menunggu peluang yang tepat untuk menjerumuskan Bani Adam.

No comments:

Post a Comment